donderdag 13 september 2012

Nieuwe school

Zo, Wouter is inmiddels aan zijn 3de week school begonnen. Hij  is van de Rego naar BISS gegaan. De reden daarvoor is jullie alom bekend. Het is natuurlijk erg spannend om naar een andere school te gaan. Andere juffen en andere kinderen. Het is ook een vele grotere school. Waar Rego een beetje kneuterig was kun je dat van de BISS zeker niet zeggen. Ik moet echter wel zeggen dat de school erg hun best doet de school knus te laten lijken. Door middel van kleine gangen waar dan alleen de groepen 3 of 4 zitten. Het kleuter gedeelte is helemaal apart. Omdat op internationale scholen de lagere en middelbare school bij elkaar zitten lijkt het ook snel groot. Bij BISS zit Secondary echter in een apart gebouw naast Primary. Het is er netjes en goed georganiseerd. Zoals je misschien van een Britse school wel mag verwachten. Deze school valt onder een grote groep internationale scholen overal in de wereld. Het is een solide school. Daarom hebben we er ook voor gekozen. Je moet er niet aan denken dat de school nog eens onder je kont vandaan zakt door mis-management. Nee hier heerst de Britse perfectie. Allemaal netjes in een uniform en netjes en stil in de rij achter de juf aan naar de klas. De juf heet geen juf Katie maar Miss Dorethy. Als je je niet gedraagt verlies je "golden time". Golden time is extra speeltijd op vrijdag middag. Na drie keer waarschuwen verdwijnt er een min. golden time.
Er zijn nog veel meer regels en het is zeker een stuk strikter dan de Rego terwijl ook zij Brits waren.

Nu kun je ervan vinden wat je wil en er zijn voor en tegens voor het wat strengere onderwijs. Ik moet zeggen dat ik zowel voor als tegen ben en ik dus eigenlijk nog geen duidelijke mening heb. Als ik op de school rond loop is er rust. Als je de klassen inkijkt hangen de kinderen aan de lippen van hun juf en luisteren aandachtig. Er zitten niet meer dan 18 kinderen in de klas en er is een hulp juf. Kinderen kennen de regels en dat geeft ook duidelijkheid. Men heeft respect voor de leraren en ouderen. Kinderen die zich minder kunnen concentreren zullen hier zeker baat bij hebben. Kinderen die zich minder kunnen beheersen hebben nooit meer Golden time. Tja, wat is goed? Misschien een gulden midden weg.

We hebben al een paar bijeenkomsten gehad als ouders. Dat is nu iets minder handig omdat we naar de andere kant van de stad moeten en dat kan knap tegenvallen. Het is duidelijk dat ze op de BISS duidelijkheid willen scheppen en laten niets aan het toeval over. Alles wordt tot in de puntjes uitgelegd en er zijn zelfs hapjes en drankjes. Ik ben zelfs een avond een beetje tipsy naar huis gegaan. Ik had ook nog niet kunnen eten voor vertrek omdat ik het anders simpelweg niet had kunnen redden. Maar dan dus wel aan een wijntje begonnen en ja dat werkt bij mij niet. Als ze het hadden geweten had ik misschien ook golden time verloren.

Gelukkig heeft Wouter een juf die hij kent vanuit Rego. Tja, ook zij moesten Rego verlaten. Gelukkig is ze nu Wouters juf. Maar ook de Nederlandse school van Rego is over naar de BISS. Het heet nu de SDS (Shanghai Dutch school). Dat is ook helemaal leuk. Chris, Job, Mayke en Lies zijn super leuke mensen en ze runnen een erg leuke school. Het is ongelofelijk wat voor bergen werk zij hebben verzet om tot hier te komen. Ik heb enorm veel respect. Maar ook voor Wouter is dit natuurlijk geweldig. Nog meer bekenden en juffen tegen wie hij lekker in het NL kan praten. Hij heeft elke dag een uurtje Nederlands. Ze leren nu via 'Nieuws begrip'. Ze krijgen les via een onderwerp wat op dit moment speelt in Nederland. Zo leer je over Nederland maar ook de spelling en geschiedenis enz. Dat is wat Wouter enorm trekt om op deze manier te leren. Puur spelling is super saai.

Maar ook in het Engels leren ze op deze manier. Het is dus niet zo omdat het een strenge school is dat ze met de handen over elkaar aan een tafeltje zitten. Nee hoor. Ze gaan ook naar buiten om stenen te zoeken en te kijken of deze b.v. doorlaatbaar zijn. Ze hebben science, numberacy, literacy, ict, gym, swimming, music, humanity. Het is een erg leuk manier van leren. Alleen dat ze daarna ook huiswerk mee geven valt niet in goede aarde bij Wouter. Maar goed, op zich vinden wij het tot nu toe meevallen tegen over de Rego. Maar Wouter begint altijd met frisse tegenzin. Ze geven op vrijdag het huiswerk mee en het moet op woensdag ingeleverd zijn. En er is huiswerk van bijna alle vakken. De kinderen zijn natuurlijk al best laat thuis van school en dan nog aan het werk is moeilijk en in de weekende hebben zij ook vrije tijd verdient. Maar oké dat hoort er hierbij.

2 opmerkingen:

  1. Leuk zeg op welke manier de kids les krijgen. Prima om het op een speelse maar zeker geen saaie manier te doen.
    Ik herken deze manier ook van Zwitserland. Wel streng, maar leuke manier van onderwijs.
    Alhoewel ik in Nederland ook heel tevreden was.
    Ellen M

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi brenda, wouter en Hans, hoe is het met jullie? met mij gelukkig goed!!
    Ik was jullie helemaal kwijt op de pc, hebben jullie ook facebook? ik ben ook het chineese tel nr kwijt. en jullie mail adres!!!! foei foei maar ik snap niet hoe het komt, ik heb een klant die misschien contact met jullie wil opnemen omdat die voor 3 jaar in suzhou willen gaan wonen, ook voor het werk, maar ze hebbben nog geen woonruimte. misschien dat jullie iets aan elkaar kunnen hebben daar. Als jullie daarvoor open staan dan zou het zijn voor chantal de haan, chantaldehaan@chello.nl 06-30697937. hopelijk lezen jullie dit berichtje van me zodat ik weer contact kan hebben met jullie xxxxxxx linda

    BeantwoordenVerwijderen