Sommigen van jullie weten dat we in Nederland voorafgaand aan ons expat-avontuur een advies gesprek hebben gehad met Edufax over welke school te kiezen in Shanghai en om Wouters school resultaten te bespreken.
Wouter is geen supergoede leerling. Hij gaat in Nederland met de hakken over de sloot. Hij doet zijn best maar spelen is veel belangrijker en daarbij heeft hij een flink concetratie-probleem. Hij heeft ook logopedie omdat ze denken dat hij misschien ook dyslectisch is. Jonge, jonge jonge zul je denken. Maar hij is niet de enige natuurlijk en daarbij is hij toch echt het leukste manneke dat er is.
Het advies van Edufax was vrij negatief. Ze vonden onze uitzending voor Wouter risicovol. Omdat hij net in de leeftijd zit dat hij net de Nederlandse taal begint te leren lezen en schrijven. Dan is het volgens hun al al erg moeilijk om er een taal bij te leren en het Nederlandse goed op nivo te houden. Daarbij moeten we natuurlijk Wouters resultaten niet uit het oog verliezen.
Ze adviseerden ons om naar een Amerikaanse Internationale school te gaan omdat deze niet zo steverig zouden zijn. In het Engelse Internationale systeem leren kinderen eerder lezen en schrijven. Dus dan zou hij met een achterstand beginnen.
Dus we gingen voor het amerikaanse. Maar de school die we op het oog hadden was moeilijk omdat daar in de omgeving de huizen te duur waren. Toen we de Rego bezochten waren we verkocht. Ze vertelde ons dat kinderen zoals Wouter meer dan welkom waren en dat ze hem juist veel te bieden hadden. De klassen bestaan uit 12 kinderen......dus aandacht genoeg. Deze keuze hebben we met Edufax besproken en zij vonden het een goede keuze. Zeker ook omdat het nederlandse onderwijs geintegreerd is. Dus als de kinderen het engels goed onder de knie hebben krijgen ze elke dag nederlands. Tot die tijd krijgt Wouter 2.5 uur per week Nederlandse om eerste het engels te leren.
Dus dit was ons uitgangspunt. Niks mis mee.
Echter het loop toch anders. Na twee weken hadden ze al in de gaten dat Year 3 voor Wouter niet haalbaar is. Dat hadden wij al gedacht maar daar wilde ze niet naar luisteren. Dus Wouter ( die het goed naar zijn zin had in de klas ) moest naar Year 2. Dat zou hem helpen omdat hij het veel te zwaar had. Verder zagen ze ook wel dat zijn concentratie-vermogen erg laag is. Op de Nederlandse school was alles volgens de juf koek en ei. Ik hoefde me geen zorgen te maken.
Wouter gaat van 7.50 tot 16.15 naar school (schoolbus inbegrepen). Als hij thuis komt heeft hij een uur huis werk. Totaal over de top wat mij betreft. Maar goed dat is niet anders in het internationale onderwijs.
Inmiddels 6 weken verder komt ook de Nederlandse school met het feit dat Wouter niet voldoende presteert. Dus ook daar willen ze hem nu terug zetten van groep 4 naar 3.5 ??? Raar want een week eerder ging het nog zo goed ???
Maar omdat Wouter blijkbaar niet lekker in zijn vel zit op school zou het beter zijn hem terug te zetten. Hans en ik vinden dat hij het nivo van huiswerk wel goed aan kan. We hebben wel ingestemd maar we hebben wel Edufax om advies gevraagd. Hoe gaan we hier nou mee om? En is Wouter wel eem jongetje die dit aankan? Het kan dus zijn dat we het advies krijgen terug naar Nederland te gaan. Dan is de schade voor zijn Nederlands nog niet zo groot en daar ligt wel zijn toekomst.
Maar wat dan. We zouden altijd samen terug kunnen. Niets is minder waar. Philips reorganiseert en dan zit je vast in China. Tenminste Hans. Dus als ze adviseren om verder onderwijs in Nederland te volgen dan kan ik alleen met Wouter terug. Dat is natuurlijk niet wat we willen. Maar ik ben er wel op voorbereid. Split family noemen ze dat. Ja, het gaat ons op alle vlakken echt voor de wind.
Jongens, jongens, wat een verhaal. Hopenlijk komt alles toch goed, jullie hebben wel pech he, eerst een ander huis, nu dit weer met ons manneke. Hopenlijk komt alles toch goed. Ik duim voor jullie, en blijf de blog volgen Groetjes, Jose en Remi Jolie
BeantwoordenVerwijderen